“Crni petak”. Za nekoga dan izuzetnih popusta i povoljnosti, kada možete za malo novca doći do određenih proizvoda. Za druge, praznik konzumerizma i kupovanje nepotrebnih stvari. Bilo kako bilo, posljednji petak u novembru već decenijama je dan kada su građani SAD-a masovno odlazili u kupovinu božićnih poklona. Od tad pa do danas “Crni petak” je prerastao u globalnu pojavu, a u posljednjih par godina ova priča se javlja i na ovim prostorima. Naši građani imaju sklonost ka akcijama i popustima, kaže Murisa Marić iz Udruženja građana “DON”, koje se bavi zaštitiom potrošača. Ipak, treba dobro razmisliti da li je samo zato što je nešto jeftinije zaista i neophodno kupiti.

– Treba dobro obratiti pažnju šta želite da kupite, koji je kvalitet te robe. Treba razmisliti da li je to nešto što vam je baš neophodno. Jer svjedoci smo da je ovo za sve nas teška godina. Plate i penzije nisu rasle. Jedva se preživljava, teško imamo novca i za režije. I ako danas potrošimo stotinjak maraka više, vjerovatno ćemo narednog mjeseca ispaštati na nečemu – kaže Marićeva.
Činjenica je da smo potrošačko društvo, ali smo i društvo sa malom kupovnom moći i često posežemo za kreditima i pozajmicama, a takav novac ne treba olako trošiti kaže, Marićeva. Popusti koje vidimo u reklamama i na plakatima jesu primamljivi, ali i tu treba obratiti dodatnu pažnju.
Murisa Marić, “DON”
– Ono što je vidljivo već godinama je da kad naši trgovci posežu za ovim reklamama ne odrade dodatni dio. A to je obaveza svakog trgovca, da istakne cijenu prije sniženja, cijenu popusta i konačnu cijenu nakon popusta. Da bismo svi mi mogli to da preračunamo. Oni igraju na tu kartu, da nećemo računati i tako krše zakonske odredbe vezane za isticanje cijena. I zato je potrebno da potrošači i na to obrate pažnju – istakla je Marićeva.
Danas se obilježava i Dan bez kupovine. Ideja je da se građani uzdrže od kupovine, kako bi se ukazalo na negativne posljedice pretjeranog konzumerizma.