Jedna od najvećih onlajn prodavnica u svijetu, kineski “Temu” dostupna je i šopingholičarima iz BiH, koji iz topline svog doma mogu naručiti odjeću, obuću, šminku i razne druge drangulije po cijenama daleko nižim od ovdašnjih i bez plaćanja poštarine, što, tvrde stručnjaci, predstavlja svojevrsan izazov za domaće trgovce koji gube konkurentnost, dok potrošači dobijaju mogućnost većeg izbora.
Kineska kompanija “Temu” početkom septembra, bez ikakvih najava, ušla je na tržište BiH, a da imaju mogućnost kupovine na toj aplikaciji građani su mahom saznali putem društvenih mreža, jer su zasuti reklamama navedene internet platforme.
Šta dolazak ove nadaleko poznate platforme donosi BiH i da li su građani sigurni prilikom kupovine “Glas” je upitao stručnjake i zaštitnike potrošača, koji su sumirali dobre i loše strane.
Izvršna direktorica “eCommerce” asocijacije u BiH, koja se bavi unapređenjem digitalnog ekosistema Belma Agić za “Glas” kaže da se “Temu” kao relativno mlada kompanija, osnovana 2022. godine, brzo nametnula kao internet fenomen, prvo globalno, a sada i u regiji Balkana.
– Radi se o onlajn trgovini koja je u vlasništvu Kineza i koja nudi širok spektar proizvoda po vrlo povoljnim cijenama, povezujući potrošače sa milionima trgovačkih partnera, proizvođača i brendova. Dio je “PDD Holdings Inc”, velike kineske “eCommerce” platforme, koja je izlistana na američkoj berzi NASDAQ, što pruža određeni nivo transparentnosti i regulative koja može ukloniti sumnje o legitimnosti. Pored toga “Temu” nudi i program zaštite kupaca, koji omogućava povrat novca u roku od 90 dana, ukoliko kupljeni proizvodi ne odgovara opisu – kazala je Agićeva.
Dodala je da ipak postoje određene brige u vezi sa privatnošću podataka zbog povezanosti sa kompanijom “Panduduo”, koja je ranije bila na meti kritika zbog pitanja privatnosti, zbog čega korisnicima savjetuje da koriste jake lozinke, provjeravaju recenzije prodavaca i oprezno postupaju sa ponudama koje se čine previše povoljne.
Agićeva objašnjava da “Temu” nije unaprijed najavljivao svoj dolazak na tržište BiH, što je praksa koju kompanije koriste da bi izbjegle rane spekulacije i obezbijedile bolji efekat iznenađenja.
– Na primjer kada je ulazio na tržište SAD koristili su sličnu strategiju bez velike najave, brzo ga osvajajući zahvaljujući agresivnoj cjenovnoj politici i marketingu – navela je Agićeva.
Osvrćući se na moguće benefite Agićeva očekuje da će “Temu” doprinijeti znatnom povećanju svijesti i povjerenju u onlajn kupovinu.
– U nekim zemljama dolazak ovakvih platformi podstakao je povećanje digitalnih transakcija i unapređenje logističkih kapaciteta. Sličan trend očekujem i u BiH, gdje bi “Temu” mogao podstaći veću upotrebu onlajn servisa i modernizaciju trgovine, što bi dugoročno koristilo, kako potrošačima tako i ekonomiji. Takođe njegovim dolaskom povećao se izbor za potrošače koji imaju pristup širokom asortimanu proizvoda po nižim cijenama, a podstiče i konkurenciju, što može dovesti do bolje usluge i nižih cijena kod domaćih trgovaca – smatra Agićeva.
Besplatna dostava za sve narudžbe je još jedan bitan aspekt, tvrdi Agićeva, jer prema istraživanju koje je sprovela asocijacija na čijem je čelu, visoki troškovi dostave često predstavljaju prepreku potrošačima iz BiH kada odlučuju o onlajn kupovini.
S druge strane ulazak međunarodnih trgovačkih platformi u BiH, navodi Agićeva, stvara pritisak na lokalne trgovce da smanje marže ili inoviraju rad da bi ostali konkurentni.
– Naše tržište je izrazito cjenovno osjetljivo, što dodatno pojačava ovaj uticaj. Određena doza zabrinutosti postoji zbog potencijalno lošijeg kvaliteta proizvoda i to bi moglo biti područje gdje domaći proizvođači imaju priliku da se istaknu i iskoriste to kao prednost – kaže Agićeva.
Da će domaći trgovci osjetiti negativne posljedice smatra izvršna direktorica prijedorskog Udruženja za zaštitu potrošača “Don” Murisa Marić ističući da će građani BiH sada, kada imaju način da do određene robe dođu po znatno nižim cijenama, radije kupovati onlajn. Ipak smatra da je trebalo da potrošači budu dva, tri mjeseca ranije obaviješteni o dolasku kompanije “Temu”.
– Kod nas to zvanično niko ne govori, ne kaže se ni da li je dobrodošao, da li je zabranjen, treba li biti oprezan pri kupovini i slično. S druge strane oblast e-trgovine u BiH potpuno je neuređena te će biti teško ispratiti tokove robe i novca – kazala je Marićeva.
Carina
U Upravi za indirektno oporezivanje BiH kažu za “Glas” da se carinska procedura uvoza sve robe, pa tako i one koja putem poštanskih paketa stiže u zemlju, obavlja po istim propisima.
– Ukoliko građani naručuju robu iz inostranstva od pravnog lica i plaćaju je prilikom narudžbe, biće oslobođeni uvoznih dažbina za pakete čija je vrijednost do 300 maraka. Ukoliko građani naruče robu sa neke stranice na internetu, gdje je link postavljen od fizičkog lica, iznos oslobađanja je 90 KM – naveli su u UIO i dodali da u slučajevima kada vrijednost robe prelazi iznos za oslobađanje, carinici naručioca obavijeste o preuzimanju putem poštansko-carinske deklaracije.
Narudžba
Belma Agić kaže da je s ciljem boljeg uvida u platformu “Temu” obavila narudžbu 13. septembra, sa isporukom najavljenom između 28. septembra i 12. oktobra, što je znatno duže u odnosu na rokove koje nude lokalne trgovine.
– Odlučila sam da lično isprobam i iskusim proces kupovine, a iskustvo je više nego zadovoljavajuće. Veb stranica je intuitivna i jednostavna za korišćenje, sa jasnim koracima tokom cijelog procesa. Dobijam redovna obavještenja o statusu narudžbe, što na neki način pojačava povjerenje. Nude atraktivne popuste i promocije, kao i prijedloge za komplementarne proizvode, što obogaćuje iskustvo kupovine – dodala je Agićeva.